Repertuar

20 stycznia 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Operetki, opery, musicale

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Iwona Handzlik – sopran

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Magdalena Bujewicz-Mydlak – prowadzenie koncertu

 

Program:

Giuseppe Verdi – Uwertura do opery Moc Przeznaczenia

Charles Gounod – Aria Julii z opery Romeo i Julia

Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Semiramide
Gioacchino Rossini – Aria Rozyny Una voce poco fa z I aktu opery Cyrulik Sewilski

Gioacchino Rossini – uwertura do opery Sroka złodziejka
Johann Strauss II – Walc Cesarski op. 437

Johann Strauss II – Aria Adeli Taki Pan jak Pan z operetki Zemsta nietoperza

Johann Strauss II – TritschTratschPolka op. 214

Emmerich (Imre) Kálmán – Czardasz Sylwii z operetki Księżniczka Czardasza

Johann Strauss II – walc Odgłosy Wiosny op. 410

Leonard Bernstein – I Feel Pretty z musicalu West Side Story

 

 

Czy Klub Pickwicka jest większą powieścią od Zbrodni i kary? Czy Cyrulik sewilski to arcydzieło bijące na głowę Tetralogię Wagnera? Takie pytania zadawał kilkadziesiąt lat temu Stefan Kisielewski. Ale czy w prowokacji słynnego Kisiela nie ma ziarna prawdy? Wszak głęboki śmiech może nam powiedzieć o nas samych więcej niż napuszona powaga czy formalne eksperymenty. Być może tylko śmiech jest w stanie ocalić świat, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu wybitna muzyka, tworzona przez jednego z największych geniuszy wszech czasów – Gioacchina Rossiniego.

 

Do tej samej kategorii należą również dzieła estradowe i sceniczne Johanna Straussa – kompozytora, któremu inwencji melodycznej zazdrościł sam Johannes Brahms, a hołdy składali mu Gustav Mahler i Richard Strauss. Walcami wiedeńczyka zachwycał się również Hector Berlioz, który dowodził, że „Strauss jest artystą. Nie docenia się wpływu, jaki wywarł na poczucie muzyczne całej Europy, wprowadzając do walców grę przeciwstawnych rytmów, których efekt jest tak pikantny, że sami tancerze zapragnęli go już naśladować, tworząc walca na dwa pas, chociaż muzyka tego tańca zachowała rytm trójdzielny”.

 

Wielkość muzyki Rossiniego, Straussa czy króla operetki Imre Kálmána polega między innymi na tym, że została napisana dla wszystkich, jest efektowna, ale nigdy prostacka. Utwory sceniczne wymienionych twórców – choć w konwencji „lekkiej, łatwej i przyjemniej” – podejmują tematy ważne i poważne, jak wszystkie wielkie dzieła sztuki. Jest w nich i miłość, i śmierć – jak w szekspirowskiej opowieści, która legła u podstaw librett Romea i Julii Charlesa Gounoda i West Side Story Leonarda Bernsteina. Jest budująca i niszcząca siła wielkich uczuć i namiętności. Jest wreszcie fatum – jak w Mocy przeznaczenia, jednej z najsłynniejszych oper Giuseppe Verdiego. Dlatego właśnie wszystkie utwory, które znalazły się w programie dzisiejszego koncertu, wielkie tytuły z historii opery, operetki i musicalu, tworzą tak atrakcyjną, a jednocześnie spójną mieszankę. Coś idealnego na nowy rok!

 

Iwona Handzlik – sopran
Absolwentka PSM im. Stanisława Moniuszki w Bielsku Białej (dyplom z fortepianu) oraz Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego w Katowicach. W 2004 roku otrzymała stypendium Socrates Erasmus w Lubece w Niemczech.
Już na III roku studiów rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występowała w roli Hanny w operze Straszny dwór S. Moniuszki.
W latach 2006 – 2011 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie wykonywała takie role jak: Musetta w Cyganerii G. Pucciniego, Gilda w Rigoletcie G. Verdiego, Adela w Zemście nietoperza J. Straussa, Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Dziewczę-Kwiat w Parsifalu R. Wagnera, Nannetta w Falstaffie G. Verdiego, Papagena w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta i Oscar w Balu maskowym G. Verdiego.
Współpracowała z Operą Krakowską i Operą Śląską w Bytomiu oraz Filharmonią Zabrzańską i Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu. W 2006 roku zadebiutowała rolą Adeli w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej podczas koncertu sylwestrowego. W sezonie 2016/2017 wystąpiła w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta jako Papagena, w słynnej inscenizacji z berlińskiej Komische Oper w reżyserii Barrie Kosky na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W tym samym sezonie zadebiutowała na scenie Opery na Zamku w Szczecinie w roli Oscara w Balu maskowym.
Koncertowała w Belgii, Holandii, Francji, Kanadzie, Tajlandii, Australii i we Włoszech.
W sezonie 2017/2018 – Iwona Handzlik wystąpiła ponownie w Operze na Zamku w Szczecinie jako Oscar w Balu maskowym . W sezonie 2018/2019 wystąpiła jako Hanna w premierowej produkcji Strasznego dworu w Polskiej Operze Królewskiej, na tej scenie kreowała także Despinę w Così fan tutte, wystąpiła także jako Zerlina w Don Giovannim w Operze Wrocławskiej.
W sezonie 2019/2020 w Polskiej Operze Królewskiej artystka ponownie zaśpiewała Hannę oraz zadebiutowała w roli Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego.
W lutym 2021 r. kreowała rolę Sandriny w Rzekomej ogrodniczce W. A. Mozarta na scenie Polskiej Opery Królewskiej, a w czerwcu zaśpiewała tam Lucię w Gwałcie na Lukrecji B. Brittena.

 

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury Karola Stryi. W 1993 roku dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles.

W okresie 1984–1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 roku został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po Stanach Zjednoczonych (m.in. nowojorska Carnegie Hall, 1995). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996–1997). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach.

Od 1999 roku wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od 2017 roku szef artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 1999–2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 roku jurorem i dyrygentem w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV konkursie toruńskim (2013, 2016) także był jurorem. W 2011 roku objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI i VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 i 2022).

Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szwecja, Tunezja i Ukraina).

Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj / Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk 2013”. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź / Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 roku wykonanie to wydano na CD. W 2017 roku ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H. M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta Paweł Łukaszewski. III i VI Symfonia, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk 2022” w kategorii „Muzyka Symfoniczna”. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika.

Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 roku prezydent RP Bronisław Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych.

Od 2017 roku pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

 

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij