12 czerwca 2020
piątek
godz. 19:00
kanał YouTube
Emisja nagrania recitalu klawesynowego online na kanale YouTube
Pour passer la Mélancolie…
Ewa Mrowca – klawesyn
W programie:
William Byrd (1543-1623)
– The Bells
Jan Pietersoon Sweelinck (1562-1621)
– Paduana Lachrymae SwWV 328
– Ballo del granduca SwWv 319
Johann Jakob Froberger (1616-1667)
– Partita VI in C
Lamento sopra dolorosa perdita della
Real M. sta di Ferdinando IV. Re de Romani & etc.
Gigue – Courant – Sarabande
Georg Muffat (1653-1704)
– Ciaccona in G
👉 https://www.youtube.com/FilharmoniaWarmińskoMazurska
Nagranie zostało zarejestrowane w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii, 21 maja 2020 roku.
Obecny czas pandemii skłania nas do licznych refleksji.
Myśl zaczerpnięta z Księgi Koheleta Vanitas vanitatum et omnia vanitas (Koh 1,2 BT),
a w polskim przekładzie: marność nad marnościami i wszystko marność była obecna w filozofii XVII wieku, z którego pochodzi wybrany repertuar. Pomimo wielkiej radości życia, licznych zabaw i uciech umilających krótkie czasy pokoju w nękanej licznymi konfliktami Europie, popularny cytat z Koheleta przypominał o względności i nietrwałości spraw ziemskich.
Muzyka była elementem, który pozwalał zapomnieć o trudach życia, jednocześnie odzwierciedlała wydarzenia, stany ducha, a czasem po prostu bawiła.
Podobnie i dziś w czasie zaskakującej pandemii muzyka jest tym elementem, który może pomóc przetrwać melancholię. Tytuł recitalu został zaczerpnięty z jednego z utworów J.J. Frobergera, który kompozytor napisał w trudnym dla siebie momencie, gdy został obrabowany w trakcie przeprawy przez Kanał la Manche.
W programie został zawarty inny jego refleksyjny utwór – Lamento upamiętniające śmierć młodego następcy tronu Habsburgów, Ferdynanda IV, finalna gama C-dur ma obrazować przejście księcia, będącego wzorem cnót wprost do nieba.
Rozpoczynające The Bells Williama Byrda przywodzą na myśl Westminsterskie bicie dzwonów w dawnym opactwie. Pavana Lachrymae Sweelincka wykorzystuje znany renesansowy tekst flow my tears zaczerpnięty najprawdopodobniej z motetu Orlando di Lasso opracowany na potrzeby instrumentalne przez Johna Dowlanda.
Ciaccona Muffata, Ballo del granduca Sweelincka, a także cała scena pasterska złożona z utworów Geoffroy przypominają jednak o radosnej stronie życia, która pozwalała przetrwać melancholię, a zatem: Pour passer la Mélancolie……
