Repertuar

12 czerwca 2020

piątek

godz. 19:00

kanał YouTube

Emisja nagrania recitalu klawesynowego online na kanale YouTube

Pour passer la Mélancolie…

 

Ewa Mrowca – klawesyn

 

W programie:

William Byrd (1543-1623)

– The Bells

Jan Pietersoon Sweelinck (1562-1621)

– Paduana Lachrymae SwWV 328

– Ballo del granduca SwWv 319

Johann Jakob Froberger (1616-1667)

– Partita VI in C

Lamento sopra dolorosa perdita della

Real M. sta di Ferdinando IV. Re de Romani & etc.

Gigue – Courant – Sarabande

Georg Muffat (1653-1704)

– Ciaccona in G

 

👉 https://www.youtube.com/FilharmoniaWarmińskoMazurska

 

Nagranie zostało zarejestrowane w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii, 21 maja 2020 roku.

 

 

Obecny czas pandemii skłania nas do licznych refleksji.

Myśl zaczerpnięta z Księgi Koheleta Vanitas vanitatum et omnia vanitas (Koh 1,2 BT),

a w polskim przekładzie: marność nad marnościami i wszystko marność była obecna w filozofii XVII wieku, z którego pochodzi wybrany repertuar. Pomimo wielkiej radości życia, licznych zabaw i uciech umilających krótkie czasy pokoju w nękanej licznymi konfliktami Europie, popularny cytat z Koheleta przypominał o względności i nietrwałości spraw ziemskich.

Muzyka była elementem, który pozwalał zapomnieć o trudach życia, jednocześnie odzwierciedlała wydarzenia, stany ducha, a czasem po prostu bawiła.

Podobnie i dziś w czasie zaskakującej pandemii muzyka jest tym elementem, który może pomóc przetrwać melancholię. Tytuł recitalu został zaczerpnięty z jednego z utworów J.J. Frobergera, który kompozytor napisał w trudnym dla siebie momencie, gdy został obrabowany w trakcie przeprawy przez Kanał la Manche.

W programie został zawarty inny jego refleksyjny utwór – Lamento upamiętniające śmierć młodego następcy tronu Habsburgów, Ferdynanda IV, finalna gama C-dur ma obrazować przejście księcia, będącego wzorem cnót wprost do nieba.

 

Rozpoczynające The Bells Williama Byrda przywodzą na myśl Westminsterskie bicie dzwonów w dawnym opactwie. Pavana Lachrymae Sweelincka wykorzystuje znany renesansowy tekst flow my tears zaczerpnięty najprawdopodobniej z motetu Orlando di Lasso opracowany na potrzeby instrumentalne przez Johna Dowlanda.

Ciaccona Muffata, Ballo del granduca Sweelincka, a także cała scena pasterska złożona z utworów Geoffroy przypominają jednak o radosnej stronie życia, która pozwalała przetrwać melancholię, a zatem: Pour passer la Mélancolie……

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij