Repertuar

20 marca 2020

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

ODWOŁANY – Czarujący flet

Piotr Sułkowski – dyrygent
Jadwiga Kotnowska – flet
Jose Manuel Alban Juarez – perkusja

Orkiestra Smyczkowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program m.in.:
Carl Phillip Emanuel Bach – Koncert d-moll na flet z orkiestrą smyczkową
Antonio Carlos Jobim – Aqua de beber (aranż. Andrzej Jagodziński)
Bruno Martino, Bruno Brighetti – Estate (aranż. Andrzej Jagodziński)
Chick Corea – Spain (aranż. Andrzej Jagodziński)
Chick Corea – Armamdo`s Rumba (aranż. Andrzej Jagodziński)

 

Dźwięk fletu oczarowuje i uwodzi – wiemy to nie tylko z opery Mozarta czy legendy o fleciście z Hameln. Na koncercie Jadwigi Kotnowskiej ten „ptasi” instrument ukaże różne oblicza. Usłyszymy zarówno wytworne frazy w stylu galant, jak i standardy jazzowe.

Najbardziej znanym spośród Bachowskich synów był Carl Philipp Emanuel, zwany Bachem „berlińskim”. Koncerty fletowe należały do jego najbardziej popularnych dzieł, a wśród nich prym wiedzie Koncert d-moll. Wszystkie powstały w Berlinie i Poczdamie w latach 1744–1755, kiedy kompozytor pozostawał na służbie króla Prus Fryderyka II, zapalonego flecisty i miłośnika psów. Zadaniem Philippa (to drugie, używane na co dzień imię zostało nadane chłopcu na cześć ojca chrzestnego, Georga Philippa Telemanna) było m.in. akompaniowanie królowi na klawesynie podczas fletowych wyczynów. Istnieją jednak spore wątpliwości co do tego, czy faktycznie to Fryderyk II był pierwszym wykonawcą koncertów – partie solowe przekraczały możliwości techniczne monarchy, poza tym nie były utrzymane w ulubionym przez niego stylu włoskim. Król preferował kompozycje innego nadwornego muzyka, wirtuoza fletu Johanna Joachima Quantza. Jakkolwiek było, Koncert fletowy d-moll pozostaje pełnym pasji i dramatyzmu wirtuozowskim dziełem utrzymanym w zwiastującym romantyzm stylu „wzmożonej uczuciowości”. Burzliwe części skrajne obramowują Adagio o pięknej, delikatnej linii melodycznej.

Utwór Spain powstał w 1971 roku i należy do najbardziej rozpoznawalnych standardów jazzowych. Jego autorem jest Chick Corea, legendarny pianista i aranżer, u początków swojej kariery współpracujący z Milesem Davisem. Warto pamiętać, że znajomy motyw, którym Corea rozpoczyna swoją kompozycję to cytat z Adagio z Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. Miłość amerykańskiego muzyka do hiszpańskich oraz latynoskich tematów została uwieczniona również na jego albumie z 1976 roku My Spanish Heart – to z tej legendarnej płyty, jednej z ważniejszych w gatunku jazz fusion, pochodzi znakomita, rozhuśtana melodia Armando’s Rhumba.

„Nienawidzę lata” – taki tytuł początkowo miała nosić piosenka Estate (czyli po prostu lato) Bruno Martina i Bruno Brighettiego z 1960 roku. Utwór stał się hitem w Italii, by następnie zdobyć zawrotną popularność na świecie: w wersjach wokalnych oraz instrumentalnych wykonywali go najwięksi. Ta tęskna bossa-nova, opowieść o zawiedzionej miłości, stała się standardem jazzowym wykonywanym w najrozmaitszych aranżacjach.

Brzmienie fletu związane jest z bossa-novą od samego początku. Jeden z ojców tego gatunku, brazylijski kompozytor i piosenkarz Antônio Carlos Jobim, autor jednego z najczęściej nagrywanych utworów wszech czasów The Girl from Ipanema, był również flecistą. W 1963 roku powstała jedna z jego najbardziej znanych melodii – Água de Beber. Po wielu latach ta muzyka wciąż brzmi świeżo jak czysta woda.

 

Jadwiga Kotnowska

Wybitna flecistka, pierwsza polska laureatka ośmiu międzynarodowych konkursów fletowych, m.in. Konkursu im. Królowej Zofii w Madrycie, Konkursu im. Marii Canals w Barcelonie, Konkursu im. G. B. Viottiego w Vercelli, Konkursu im. V. Bucchiego w Rzymie i w Bordeaux. Absolwentka klasy prof. Elżbiety Dastych-Szwarc w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła u takich mistrzów, jak A. Nicolet (Szwajcari) oraz J. P. Rampal i A. Marion (Francja).

Jako solistka występowała w salach koncertowych na całym świecie, m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Lincoln Center w Nowym Jorku, Tivoli Hall w Kopenhadze, Grieg Hall w Bergen, Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Salle Moliere w Lyonie, Wielkiej Sali Koncertowej Konserwatorium Moskiewskiego, KLCC w Kuala Lumpur (Malezja) oraz na Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Bergen International Festival – Grieg Hall (Norwegia), Warszawska Jesień, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, inaugurowała także Festiwal Mozartowski w Warszawie.

Swoje utwory dedykowali jej M. Górecki, M. Ptaszyńska, H. Kulenty, D. Przybylski, K. Knittel, J. Maksymiuk, M. Małecki, K. Dębski i inni. Jest m.in. pierwszą polską wykonawczynią koncertów H. M. Góreckiego oraz K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora. Ma na swym koncie liczne prawykonania światowe oraz polskie.

Dokonała licznych nagrań dla radia w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Holandii, USA oraz wytwórni: Polskie Nagrania, MDG, Quantum (Paryż), Scotstown Music (Edynburg), Tonpress (płyta Antonio Vivaldi – Cztery pory roku była nominowana do Nagrody Fryderyk).

W projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z wybitnymi muzykami,  takimi jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Mike Richmond i Vitold Rek.

Artystka prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz kursy mistrzowskie m.in. w USA, Malezji, Finlandii, Francji oraz Royal College of Music w Londynie.

 

José Manuel Albán Juárez (Manolo)

Urodził się w 1981 roku w polsko-peruwiańskiej rodzinie muzycznej w Szczecinie. Ukończył szkoły muzyczne I i II stopnia w klasie perkusji. Zadebiutował w latynoskim zespole swojego ojca – Son Latino. W 2000 roku przeniósł się do Warszawy, żeby kontynuować edukację na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie i rozpoczął pracę z Reinaldo Ceballo i zespołem Calle Sol.

W 2003 roku dołączył do zespołu Maanam, z którym zagrał dziesiątki koncertów w Polsce i za granicą. W ciągu ostatnich piętnastu lat, jako perkusista i perkusjonista występował i nagrywał z wieloma zespołami i artystami, reprezentującymi różne style muzyczne. Wśród nich byli: Kora, Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Grażyna Auguścik, Ewa Bem, Wojciech Waglewski, Antonina Krzysztoń, Krzysztof Knittel, Los Payos, Łona i Webber, Fisz i Emade, Marita Albán Juarez, Krystyna Prońko, Ania Dąbrowska, Paulina Przybysz, Pinnawela, Kazana/Twister/Albán- Juárez, Etopiryna, Ritmodelia, Novika, Eldo, Mesaiah, Motrip, Oszibarack, Ina West, Albo Inaczej, Justyna Święs, Igo, Fismoll, JIMEK.

Jako solista występował z orkiestrami Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, orkiestrami Sinfonia Varsovia i Aukso, Filharmonią Śląską, Orkiestrą Kameralna PR Amadeus, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Opolską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie, WDR Sinfonieorchester Koln, Konzerthausorchester Berlin.

Obecnie komponuje muzykę filmową, nagrywa i koncertuje.

 

Jadwiga 2010 dobra rozdzielczosc szare

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij