Repertuar

10 marca 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Koncert z okazji Dnia Kobiet

W programie koncertu usłyszymy m.in. słynne Walce Paryża, przeboje Edith Piaf, Charlsa Aznavoura, a także znane tanga Astora Piazzolli.
Program dopełnią światowe przeboje i popularne tematy muzyki filmowej.

 

Wykonawcami będą:
Wiesław Prządka – wybitny polski akordeonista i bandoneonista
Chris Schittulli – śpiew
Bohdan Jarmołowicz – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Janusz Ciepliński – prowadzenie

 

Trzy miasta, których muzyka wypełni większą część koncertu, tylko pozornie nie mają ze sobą wiele wspólnego. Tango, które narodziło się w ciemnych zaułkach portowych dzielnic Buenos Aires, już na początku XX stulecia zaczęło rozprzestrzeniać się na świecie. Pierwszym miastem, do którego trafiło był Paryż, jeden z ważniejszych ośrodków kulturalnych ówczesnego świata. To tam w 1907 roku pojawili się pierwsi tangueros, którzy zapoczątkowali prawdziwą europejska tangomanię, trwającą kilka dekad.

Stolica Francji była również miejscem studiów Astora Piazzolli, twórcy tango nuevo, modernistycznego nurtu w folklorze miejskim Buenos Aires. Najznakomitszy w historii bandoneonista i niezwykle oryginalny kompozytor, studiował tam u legendarnej Nadii Boulanger. Chciał wówczas zostać twórcą muzyki „poważnej”, ale to właśnie jego nauczycielka przekonała go, że powołaniem Argentyńczyka jest jego własna muzyka. Piazzolla odwiedzał też Nowy Jork, gdzie spotkał Carlosa Gardela, największego śpiewaka argentyńskiego, wielu wybitnych jazzmanów i gdzie pod koniec życia z The New Tango Quintet nagrywał płyty.

W Nowym Jorku przyszedł na świat George Gershwin, a większą część życia spędził tam Leonard Bernstein, jeden z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku i znakomity kompozytor, którego twórczość jest dziś niemal synonimem muzyki amerykańskiej. Również on, jak Piazzolla, bywał w Paryżu, gdzie wielokrotnie występował, czerpał też z osiągnięć francuskich kompozytorów.

Hołdem złożonym nie tylko muzyce amerykańskiej, lecz także miastu Nowy Jorku jest niewątpliwie West Side Story Bernsteina, jeden z najpopularniejszych musicali w historii. Podobną rolę pełnią utwory Piazzolli – przez długi czas uważane w Buenos Aires za zdradę wobec tradycyjnego tanga, są dziś symbolem nie tylko tej metropolii, lecz także całej Argentyny. Z kolei muzyczny Paryż kojarzymy może przede wszystkim z piosenkami ikon muzyki francuskiej – Édith Piaf czy Charlesa Aznavoura.

 

 

Wiesław Prządka – akordeon i bandoneon

Urodził się 6 marca 1964 roku w Wolsztynie. Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu Henryka Krzemińskiego. Jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów i bandoneonistów, kompozytor, aranżer. Laureat I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Paryżu.

Sam zwykł mawiać, że urodził się po to, aby grać na akordeonie.

Zakochany w muzyce francuskiej artysta, któremu w duszy rozbrzmiewa namiętne tango. Ta muzyka doprowadziła go do kolejnego odkrycia – bandoneonu, instrumentu charakterystycznego dla tanga. Jak dotąd jest jedynym polskim instrumentalistą koncertującym na bandoneonie diatonicznym. Grając tango, a szczególnie muzykę dziś bardzo popularnego Astora Piazzolli, współpracował m.in. z Waldemarem Malickim, Trio Revirado, Tango Bridge, New Tango Bridge, międzynarodowym zespołem Distango, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Kameralną Baltic Neopolis oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, gdzie występował w przedstawieniu Tango Piazzolla.

Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki zaowocowały współpracą z największymi postaciami sceny muzycznej – Richardem Galliano, Jose Juniorem Mossalinim, Izydorem Leitingerem, Hanną Banaszak, Grażyną Brodzińską, Olgą Bończyk, Justyną Szafran, Jadwigą i Tadeuszem Katami, Waldemarem Malickim, Krzesimirem Dębskim, Zbigniewem Wodeckim, Krzysztofem Kilijańskim, Jackiem Wójcickim, Jackiem Kotlarskim, Chrisem Schittulli, Bohdanem Jarmołowiczem, Zbigniewem Górnym, Tomkiem Szymusiem, Tomaszem Tomaszewskim, Krzysztofem Jakowiczem, Filipem Wojciechowskim, Krzysztofem Meisingerem, Robertem Horną, Markiem Piątkiem, Rafałem Karasiewiczem, Zbigniewem Wromblem, Andrzejem Mazurkiem i in.

Wirtuoz, któremu zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego na sceny filharmonii, jak również rozpropagowanie w Polsce stylu musette i new musette. To on udowodnił, że akordeon może z powodzeniem wkomponować się w najróżniejsze style muzyczne jak swing, jazz, tango, latino.

Jako wszechstronny artysta koncertuje na estradach całej Europy, a także Stanach Zjednoczonych.

Dyskografia artysty liczy ponad 20 płyt CD nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet, z zespołem Hot Swing, New Tango Bridge, Wiesław Prządka Quinteto Tango Nuevo oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Wydana w 2019 roku płyta Astor Piazzolla Suita Troileana z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej Fryderyk 2020.

12 kwietnia 2021 ukazał się najnowszy album Los Pajaros Perdidos z muzyką Astora Piazzolli nagrany przez Wiesław Prządka Quinteto Tango Nuevo z gościnnym udziałem wybitnej artystki Gosha Kowalińskiej. Płyta wydana przez wydawnictwo DUX.

Wiesław Prządka dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych akordeonistów i bandoneonistów w Polsce.

 

 

Chris Schittulli – śpiew

Ambasador francuskiej piosenki w Polsce i polskiej po francusku. Wokalista (baryton), kompozytor, aranżer, producent muzyczny, tłumacz, osobowość sceniczna, trener wokalny, przedstawiciel paryskiej szkoły Pédagogie Richard Cross w Polsce. Od 30 lat na scenie. Wykonuje piosenkę aktorską, poezję, jazz, pop i bel canto. Od 2015 roku mieszka w Polsce. Jego francuska wersja piosenki Andrzeja Zauchy C’est la vie – Paryż z pocztówki rozpoczęła współpracę z Jackiem Cyganem i dała początek wielu projektom kulturalnym. Współpracuje z wybitnymi twórcami i instrumentalistami w Polsce, m.in. z Jackiem Cyganem, Bogdanem Hołownią, Piotrem Wrombel, Wiesławem Prządka, Witoldem Cisło, Zbigniewem Wromblem. Jest współzałożycielem Fundacji MCS Kultura, promującej kulturę francuską i polską za granicą. Twórca wyjątkowych projektów kulturalnych m.in. Przybora i Wasowski à Paris, Mały Trójkącik Weimarski, Cygan po francusku. W lutym 2020 roku wystąpił przed prezydentem Francji Emmanuelem Macron podczas jego oficjalnej wizyty w Polsce.

 

Bohdan Jarmołowicz – dyrygent

Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. W 1976 roku ukończył studia dyrygentury w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego, zaś w roku następnym – studia kompozycji w klasie prof. Floriana Dąbrowskiego. Dyrygent, kompozytor, aranżer. W przeszłości także pianista jazzowy i lider zespołów jazzowych.

Komponował i nagrywał muzykę do spektakli teatralnych i filmu. Występował także w Europie Zachodniej jako dyrygent i generalny dyrektor muzyczny amerykańsko-niemieckich produkcji znanych musicali, takich jak: Cabaret, West Side Story i Phantom of The Opera. W latach 2005–2007 wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica towarzyszył słynnym zespołom baletowym, wśród nich Classique Ballet de Paris oraz Państwowemu Baletowi z Sankt Petersburga, wykonując muzykę Piotra Czajkowskiego do baletów Dziadek do orzechów i Jezioro Łabędzie. Koncertował i nagrywał z licznymi orkiestrami, m.in. Das Sinfonie Orchester Berlin. Występował z większością polskich solistów oraz wieloma solistami z zagranicy (m.in. Cyprien Katsaris i Richard Galliano).

Był dyrektorem artystycznym Wielkopolskiej Orkiestry Symfonicznej w Poznaniu, Słupskiej Orkiestry Kameralnej i Filharmonii Olsztyńskiej. Od 1992 do 2017 roku piastował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

Od ponad trzydziestu lat opracowuje różne stylistycznie programy na potrzeby orkiestry symfonicznej. Jako aranżer i dyrygent brał udział w realizacji ponad trzydziestu płyt. Najważniejszą z nich jest płyta nagrana z amerykańskim saksofonistą Gregiem Banaszakiem z rzadko wykonywanymi kompozycjami na saksofon i orkiestrę kameralną (Rachmaninow, Głazunow, P.M. Dubois, Villa-Lobos, Ibert ), która w roku 1998 uzyskała nominację do prestiżowej nagrody amerykańskiego przemysłu muzycznego Grammy.

Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania i wykonania utworów współczesnych, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Norberta Mateusza Kuźnika, Piotra Mossa, Mikołaja Hertla, Bogusława Schaeffera.

Zdobył wiele nagród artystycznych i państwowych przyznanych przez ogólnopolskie gremia. Wśród nich m.in. Złoty Krzyż Zasługi (2000), Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006), odznakę Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2012) oraz Srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2016).

Od 2012 roku jest pracownikiem naukowym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a od lutego 2018 roku – profesorem tej uczelni. Na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej uczy młodych adeptów dyrygentury metodyki prowadzenia zespołów orkiestrowych, instrumentacji i propedeutyki aranżacji oraz prowadzi zajęcia z praktyk orkiestrowych.

 

 

 

 

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij