Repertuar

12 października 2018

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Bach, Vivaldi

 

Piotr Sułkowski – dyrygent
Michał Marcol (wiosna) – skrzypce
Marta Rusiniak (lato) – skrzypce
Krzysztof Danielewicz (jesień) – skrzypce
Karolina Gustaw (zima) – skrzypce
Adam Suska – skrzypce
Wiktor Mieczykowski – skrzypce
Magdalena Grędzińska – wiolonczela
Barbara Pirogowicz – wiolonczela
Orkiestra Kameralna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:

Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531
I.            Allegro
II.            Adagio
III.            Allegro

Johann Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043
I.          Vivace
II.          Largo ma non tanto
III.         Allegro

Antonio Vivaldi – Cztery pory roku (Le quattro stagioni)

Koncert nr 1; E-dur, op. 8, RV 269, Wiosna (La primavera)
I.            Allegro
II.           Largo e pianissimo sempre
III.          Allegro pastorale

 

Koncert nr 2; g-moll, op. 8, RV 315, Lato (L’estate)
I.            Allegro non molto
II.            Adagio e piano – Presto e forte
III.            Presto

 

Koncert nr 3; F-dur, op. 8, RV 293, Jesień (L’autunno)
I.            Allegro
II.            Adagio molto
III.            Allegro

 

Koncert nr 4; F-dur, op. 8, RV 297, Zima (L’inverno)
I.            Allegro non molto
II.            Largo
III.            Allegro

 

Michał Marcol – skrzypce

Urodził się 21 września 1988 roku w Rybniku. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku w klasie skrzypiec dr Adama Mokrusa, pod którego opieką kontynuował edukację w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach. W latach 2012-2015 był studentem studiów doktoranckich w macierzystej uczelni w klasie skrzypiec ad. dr hab. Beaty Warykiewicz-Siwy i ad. dr Adama Mokrusa. Od 2015 roku kontynuował edukację w ramach studiów podyplomowych w Royal College of Music w Londynie w klasie skrzypiec prof. Leonida Kerbela, które ukończył w 2017 roku.

W latach 2008-2012 pięciokrotnie został laureatem I nagrody Uczelnianego Konkursu Skrzypcowego
w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku uczestniczył w półfinale XX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. J. Brahmsa w Pörtschach, a także został laureatem wyróżnienia w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej.
W październiku 2011 roku – w wyniku kwalifikacji przeprowadzonych przez Maxima Vengerova – wziął udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

W 2012 roku wystąpił jako solista na koncercie wyróżnionych dyplomantów Akademii Muzycznej
z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej prowadzoną przez Piotra Sułkowskiego. Ponadto jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków, Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku oraz Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego pod batutą m.in. Mirosława Jacka Błaszczyka, Massimiliano Caldiego, Ewy Strusińskiej i Sławomira Chrzanowskiego.

Od 2012 roku pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie. Od września 2018 roku współpracuje w charakterze koncertmistrza z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a także zdobywa doświadczenie pedagogiczne jako wykładowca skrzypiec Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach.

 

Marta Rusiniak – skrzypce

Urodzona w Bydgoszczy, gdzie ukończyła szkołę muzyczną I i II stopnia. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Szlachcikowskiego. Od 8 lat skrzypaczka WMF
w Olsztynie, członkini olsztyńskiego kwartetu Avista oraz nauczyciel w Powiatowej Szkole Muzycznej
I stopnia w Dywitach, Olsztynku i Barczewie. Jako muzyk orkiestrowy współpracowała m.in. z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, z Pam European Orchestra. Uczestniczyła również w międzynarodowych kursach orkiestrowych jak Baltic Youth Philharmonic. Współpracowała także z wieloma różnymi orkiestrami w Hiszpanii, Niemczech i Szwajcarii. Ciekawostką może być fakt, iż w ramach realizacji swoich pozamuzycznych pasji jest również magistrantką na wydziale fizjoterapii.

 

Krzysztof Danielewicz – skrzypce

Urodził się w 1992 r. w Przemyślu. Ukończył studia na kierunku instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Tomasza Króla. Uczestniczył w kursach mistrzowskich pracując pod kierunkiem m.in. prof. Bartosza Bryły, prof. Wiesława Kwaśnego oraz prof. Piotra Tarcholika. Doświadczenie zdobywał biorąc udział w takich projektach orkiestrowych, jak Lutosławski Youth Orchestra czy International Regions Symphony Orchestra (Niemcy). Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce, od 2014 r. pracuje w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Grę w orkiestrze łączy z pracą pedagoga w Powiatowej Szkole Muzycznej I st. w Dywitach.

 

Karolina Gustaw – skrzypce

Jest absolwentką OSM w Koszalinie w klasie Natana Dondalskiego oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Małgorzaty Skorupy. Grę solową doskonaliła pod kierunkiem Zakhara Brona, Eduarda Gracza, Konstantego Andrzeja Kulki. Jest laureatką międzynarodowych konkursów, m.in. I nagrody na 4th International Musical Performance Competition „Premio Clivis” w Rzymie, I nagrody na 19th International Music Competition „Euterpe” w Corato, I nagrody na 7th International Music Competition „Giovani Musicisti” w Treviso, II nagrody oraz Nagrody Specjalnej na I Ogólnopolskim Konkursie „Talenty Skrzypcowe 2017” w Poznaniu, III nagrody na 14 Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale „Premio Citta’di Padova”, III nagrody na konkursie nagraniowym International Music Competition eMuse, wyróżnienia na 10th International Franz Schubert Competition w Russe w Bułgarii. Jest stypendystką Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku, Prezydenta Miasta Gdańsk oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Regularnie koncertuje w kraju i za granicą.

 

Adam Suska – skrzypce

jest 18 letnim muzykiem kształcącym się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Z. Brzewskiego
w Warszawie pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Szczepanowskiej.  Ten młody muzyk w swoim dorobku artystycznym może pochwalić się licznymi nagrodami w międzynarodowych  i w krajowych konkursach muzycznych. Są to m.in.: Grand Prix na 21 Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych im. Bohdana Warchala na Słowacji, I miejsce w II Podlaskim Konkursie uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych II stopnia, tytuł Laureata w 16-th International Masterclasses Schola Arvensis w Dolnym Kubinie na Słowacji,  II nagrodę w  Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Janko Muzykant” w Sochaczewie, Wyróżnienie w Konkursie skrzypcowym CEA, II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Janko Muzykant” w Sochaczewie, Nagrodę Specjalną i I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Spotkania Młodych skrzypków”
w Płocku oraz wiele innych nagród oraz wyróżnień.

Jako młody muzyk brał udział w liczących się w środowisku międzynarodowym wydarzeniach
i koncertach organizowanych w największych ośrodkach muzycznych: w Bratysławie, w Londynie,
w Kopenhadze, w Reykjaviku, w Sztokholmie, w Warszawie, we Wrocławiu, w Krakowie czy w Gdańsku.

Adam doskonalił swoje umiejętności instrumentalne u znanych profesorów: Krzysztofa Jakowicza, Konstantego Andrzeja Kulki, Marka Mosia, Jana Staniendy, Krzysztofa Śmietany (Anglia), Yaira Klessa, Eyala Klessa (Israel), Almity i Rolanda Vamos, (USA).

Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego. Otrzymał stypendium „Drzwi do Kariery” i został stypendystą Rotary Club Gdańsk-Sopot-Gdynia.

Adam jest młodym muzykiem o ciekawej osobowości. Jego koncerty są wyjątkowe i podobają się publiczności.

 

Wiktor Mieczykowski skrzypce

Ma 16 lat, naukę gry na instrumencie rozpoczął w wieku 6 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Płocku. Od samego początku wykazywał duże zainteresowanie i predyspozycje do gry na tym instrumencie pracując pod kierunkiem prof. Anny Rzymyszkiewicz. Wiktor jest laureatem wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, z powodzeniem trzykrotnie występował jako solista z Płocką Orkiestrą Symfoniczną w koncercie pt: Płockie Talenty. Był członkiem pierwszej edycji Lusławickiej Orkiestry Talentów z którą wystąpił na wielu koncertach min.: w Teatrze Wielkim w Warszawie, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach  oraz w nowej sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Jest wielokrotnym laureatem narody Prezydenta Miasta Płocka dla dzieci i młodzieży za osiągnięcia artystyczne oraz Rady Rodziców za wysokie wyniki w nauce. Uczestniczył w międzynarodowych i krajowych kursach mistrzowskich na których pracował pod kierunkiem uznanych skrzypków m.in. prof. Roberta Szredera, prof. Bartosza Cajlera,  prof. Wiesława Kwaśnego i  prof. Łukasza Błaszczyka.

Brał udział w ponad 30 konkursach i przesłuchaniach krajowych i międzynarodowych, 25 razy był nagradzany i wyróżniany w tym 5 – krotnie nagrodą Grand Prix i 15 razy nagrodą I stopnia w tym Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej. Jego ostatni międzynarodowy sukces to najwyższa nagroda  Grand Prix Primo Premio Assoluto na Young Musician Internationale Competition Città di Barletta , który odbył się w maju 2017 roku. Wiktor uczestniczył także w licznych koncertach jako solista i kameralista m.in. w Maastricht ( Holandia), Bled (Słowenia), Treviso (Włochy), Corato (Włochy), Lipsku ( Niemcy), Nowym Sączu, Krzyżowej, Bałoszycach, Szczecinku, Warszawie, Krakowie, Radziejowicach, Płocku i wielu innych. Od 2013 roku jest studentem Young Talent Class Maastricht Akademy of Music (Holandia) i pracuje tam pod kierunkiem światowej sławy pedagoga wiolinistyki prof. Roberta Szredera.

Obecnie Wiktor jest uczniem 5 klasy skrzypiec Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego oraz 2 klasy Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Płocku. We wrześniu 2017r. roku został stypendystą Młodej Polskiej Filharmonii zrzeszającej najbardziej utalentowanych młodych muzyków z którą odbył tournée koncertowe w największych salach filharmonicznych w kraju. W sierpniu br. Dostał zaproszenie do prestiżowej Penderecki Youth Orchestra – to młodzieżowy zespół smyczkowy skupiający wyróżniających się młodych instrumentalistów w wieku 14-18 lat, którzy pracując w Europejskim Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach pod batutą Marka Mosia przygotowali i wykonali cykl koncertów w ramach Festiwalu Emanacje.

Wiktor jest wybitnie uzdolnionym artystą, który wyróżnia się wyjątkową osobowością sceniczną, niezrównaną muzykalnością i ogromną energią wykonawczą. Jest zaangażowany w działalność charytatywną min. na rzecz renowacji płockich zabytków, z pasją uprawia sport – w szczególności windsurfing i jazdę na nartach.

 

 

Magdalena Grędzińska – wiolonczela

Pochodzi z Sosnowca. W 2008 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach.  W 2013 roku ukończyła studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie wiolonczeli  prof. zw. Lidii Grzanki-Urbaniak z oceną bardzo dobrą. Podczas studiów uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych wiolonczelistów i kameralistów, między innymi: Ivana Monighettiego, Markusa Nyikosa, Annę Prabucką-Firlej. Brała również udział w kursach mistrzowskich podczas Europejskich Warsztatów Muzycznych w Kołobrzegu organizowanych przez Stowarzyszenie „Fundusz Promocji Talentów”. Podczas studiów szlifowała swoje umiejętności muzyka orkiestrowego: w latach 2010-2013 była członkiem Awangardowej Orkiestry „Sound Factory Orchestra” wykonującej muzykę współczesną (drugi koncertmistrz grupy wiolonczel), z którą zrealizowała projekt muzyczny „Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane”, a w latach 2011-2013 współpracowała z Filharmonią Kaliską oraz Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze, z którą zimą 2013 roku odbyła 3-tygodniowe tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Jako muzyk orkiestrowy koncertowała pod batutą m.in. Marka Pijarowskiego, Paul McCreesha, Marzeny Diakun, Wojciecha Rodka, Georgea Tchitchinadze, Mieczysława Gawrońskiego, Tadeusza Strugały. Od 2013 roku jest zatrudniona w Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie oraz Powiatowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli.

 

Barbara Pirogowicz – wiolonczela

Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 10 lat w PSM I i II stopnia im. F. Chopina w Olsztynie. W 2007 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Andrzeja Orkisza, a w 2013 Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie na kierunku psychologia w zarządzaniu. Od 10 lat pracuje w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Swój warsztat gry doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem znakomitych wiolonczelistów tj. prof. Tomasza Strahla, ad. Piotra Hauseplasa, prof. Ulfa Tischbirek, prof. Andrzeja Bauera. Od roku 2012 współtworzy kwartet smyczkowy NUOVO. Ważną część jej życia muzycznego zajmuje praca pedagogiczna z dziećmi w PSM I stopnia w Dywitach, gdzie pełni również funkcję wicedyrektora szkoły. Z powodzeniem korzysta z fińskich wzorów uczenia metodą Colourstings.

Wiolonczela to nie jedyna pasja Barbary Pirogowicz. Jako członek Kadry Narodowej Taekwon-do ITF współzawodniczyła na arenach krajowych oraz międzynarodowych. Jej największe sukcesy to tytuł Mistrzyni Polski oraz III miejsce na Mistrzostwach Europy w Riccione we Włoszech.

 

Omówienie programu:

Nazwisko Antonio Vivaldiego należy z pewnością do najbardziej rozpoznawanych wśród setek wymienianych na kartach podręczników do historii muzyki. Znają je nawet Ci, którzy na co dzień omijają muzykę klasyczną z daleka. Zawdzięczamy to przede wszystkim arcypopularnej kompozycji jaką jest cykl czterech koncertów skrzypcowych Le quattro stagioni (Cztery pory roku). Były one częścią wydanego w 1725 roku w Amsterdamie zbioru 12 koncertów skrzypcowych Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione op. 8 („Spór między harmonią
a wyobraźnią”), stanowiąc doskonały przykład dojrzałej formy koncertu solowego, jaką zostawiła nam w darze epoka baroku.

Do rozwoju tej, początkowo wcale nie oczywistej, formy muzycznej w której instrument solowy koncertuje (czyli, ściśle mówiąc, rywalizuje, od łac. concerto – spierać się, walczyć, współzawodniczyć) z orkiestrą przyczynili się znacząco działający w Bolonii A. Corelli i G. Torelli. Wychodząc od formy concerto grosso ustalili w  nich równowagę partii tutti (zespołowej) i sola (grupy instrumentów koncertujących), przygotowując niejako grunt pod rozwój koncertu instrumentalnego w znanej nam dziś formie. Po śmierci Torellego ośrodkiem rozwoju formy stała się Wenecja. To tutaj 4 marca 1678 narodził się Antonio Vivaldi, najstarszy z sześciorga dzieci weneckiego cyrulika i skrzypka zarazem. W dniu jego narodzin Wenecję nawiedziło trzęsienie ziemi. Było ono na tyle poważne, że w obawie o życie noworodka ochrzczono go natychmiast po porodzie. W wieku 25 lat, ten posiadający – podobnie jak jego ojciec – bujną, ogniście rudą czuprynę i, podobnie jak ojciec, rozmiłowany w muzyce młodzieniec, przyjmuje święcenia kapłańskie a wkrótce po tym podejmuje pracę jako nauczyciel muzyki w słynnej  Ospedale della Pietà. Był to zarazem klasztor, sierociniec i szkoła, w tym szkoła muzyczna.  Podopiecznymi ośrodka były młode, samotne dziewczęta dla których pobyt tam był jedyną szansą na zdobycie elementarnego wykształcenia czy wręcz ratunkiem przed skończeniem na ulicy.

Instytucja ta utrzymywała się z datków a jednym ze skuteczniejszych sposobów ich pozyskania była działalność koncertowa wychowanek. Dziewczęta zamieszkujące sierociniec uczyły się gry na instrumentach smyczkowych oraz śpiewały w chórze. To właśnie z myślą o nich stworzył Vivaldi wiele swoich kompozycji. Wiemy, że poziom artystyczny występów uczennic Ospedale della Pietà był na tyle wysoki, że wzbudzając zachwyt publiczności, skutecznie rozwiązywał sakiewki bogatych mieszczan i przebywających w Wenecji kupców.

Warto pamiętać, że muzyka Vivaldiego to nie tylko „naśladowanie” odgłosów przyrody (jak to ma miejsce Czterech Porach Roku). To również opery, muzyka sakralna (choćby słynne Gloria) oraz setki innych koncertów solowych, podwójnych i poczwórnych pozbawionych programowego charakteru. Jeden z nich, Koncert g-moll na dwie wiolonczele i orkiestrę smyczkową usłyszymy również tego wieczoru. Stanowi on dowód kunsztu kompozytorskiego Il Prette Roso (Rudego Księdza). Podobnie jak Le quattro stagioni oraz większość późnobarokowych koncertów solowych posiada trzyczęściową budowę w układzie części: szybka- wolna – szybka (allegro-adagio-allegro).

 

Choć trudno to sobie wyobrazić, onegdaj niewiele brakowałoby, by muzyka Vivaldiego poszła w zapomnienie. To, że stało się inaczej zawdzięczamy poniekąd Bachowi, który bardzo cenił sobie muzykę swojego, nieco starszego „kolegi po fachu”.  Na fali zainteresowania muzyką Kantora z Lipska jakie pojawiło się w XIX w. za sprawą m.in. F. Mendelssohna – Bartholdy’ego, uwagę badaczy i kompozytorów przykuła też muzyka ekscentrycznego Wenecjanina. Co łączyło tych dwóch, pozornie odległych ideowo kompozytorów? Z pewnością łatwość pisania, inwencja melodyczna, zamiłowanie do czystej, klarownej formy oraz… poczucie braku zrozumienia wśród współczesnych.

I choć z pewnością muzyka Vivaldiego pod wieloma względami ustępuje genialnej, wizjonerskiej, uduchowionej, wręcz profetycznej twórczości Bacha, zestawienie już tylko tych dwóch wybitnych postaci europejskiej kultury daje wyobrażenie o wspaniałości muzycznego świata baroku. Każe nam, opętanym „chronologiczną pychą” z pokorą stanąć wobec dokonań ludzi, którzy żyjąc i tworząc kilka stuleci przed nami nadal wiodą nas do stratosfery muzycznych uniesień.

Choć zachowane materiały z zapisem Koncertu podwójnego d-moll zostały opracowane na potrzeby serii koncertów, które Bach prowadził jako dyrektor Collegium Musicum w Lipsku
i mają datę 1730-31 przypuszcza się, iż ta popularna kompozycja wyszła spod ręki Mistrza znacznie wcześniej, bo  w latach 1717-1723, kiedy to był kapelmistrzem na dworze w Anhalt-Köthen w Niemczech. Blisko 20 lat później (w 1739 r. w Lipsku) autor dokonał transkrypcji koncertu na dwa klawesyny, obniżając tonację o jeden ton.  Tak powstał przepiękny Koncert klawesynowy c-moll, BWV 1062. Obie wersje, tzn. skrzypcowa i klawesynowa cieszą się niesłabnącą popularnością wykonawców jak i melomanów.

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij