aktualności

Praca kasy biletowej

Informujemy, że kasa biletowa od 6-go września ponownie czynna jest w godzinach 10.00-17.00, pn.-pt.

Kasa biletowa 23 sierpnia

Szanowni Państwo, informujemy, że w dniu 23 sierpnia kasa biletowa Filharmonii będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy.

Copernicus Open Festiwal

W ramach Copernicus Open Festiwal odbędą się w Archikatedrze we Fromborku trzy koncerty, na które Państwa zapraszamy: 19 sierpnia (czwartek, godz. 18.00) na „Requiem W.A. Mozarta”; 20 sierpnia (piątek, godz. 18.00) na „Nieszpory Ludźmierskie”; 22 sierpnia (niedziela, godz. 15.00) na „Musica Warmiensis”; Stowarzyszenie „Meloman” działające przy naszej Filharmonii, organizuje przejazd do Fromborka w tych dniach […]

Koncert w 100 – lecie fatimskiego objawienia.

13 października 2017 roku, o godz.19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zostanie zaprezentowana Symfonia Misterium –  Fatima kompozycja Henryka Jana Botora. Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Artystyczne Cantores Varmienses z okazji przypadającej w tym roku 100. Rocznicy Objawień w Fatimie i po raz pierwszy został wykonany  w dniu 14 maja 2017 roku w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie. W pięcioczęściowym utworze na głos solowy, chór, orkiestrę wystąpią:  Hanna  Maria Zajączkiewicz – sopran, Zosia Hiszpańska – sopran, Magdalena Kowalewska – recytacja, Chór Cantores Varmienses oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Całość zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Benedykt Błoński.

 Tak pokrótce kompozytor Henryk Jan Botor scharakteryzował każdą z pięciu części swojej kompozycji Symfonia Misterium „Fatima”

 Część I  Introduction

Introdukcja oparta jest na motywach gregoriańskiego hymnu  „Ave Maris Stella”. Muzyka tej części podkreśla delikatność postaci Maryi, ale też uwydatnia Jej potęgę. Maryja jest dostojna i królewska.  Jest też groźna dla szatana, który próbuje z Nią walczyć.

Część II Modlitwa Anioła

 W II części wykorzystane są dwie modlitwy, których Anioł Stróż Portugalii nauczył dzieci: Łucję, Franciszka i Hiacyntę. Anioł polecił aby dzieci często je odmawiały.

Część III Objawienia w Cova da Iria

W Objawieniach w Cova da Iria  zawarte są  fragmenty słów Maryi z różnych miesięcy, w których dokonywały się objawienia, pomiędzy majem a październikiem 1917 roku.

Część IV Wizja piekła

Piekło jest  przeciwieństwem szczęścia, radości, miłości, światła…. Panuje tam ustawiczne cierpienie,  ciemność i ustawiczne towarzystwo demonów i wyrzuty sumienia. A wszystkie te męki są niewyobrażalnie większe niż cierpienie jakiego możemy doświadczać na ziemi. I ono nie skończy się nigdy. Człowiek sam wybiera taki los, poprzez wybór grzechu. Bóg każdą duszę chce uratować przed potępieniem, dlatego posłał Maryję do Fatimy.

 Część V Cud słońca – Ave Maria da Fatima

Część ta symbolizuje cud słońca jaki doświadczyli Łucja, Franciszek, Hiacynta oraz ludzie którzy licznie przybyli na pola w Cova da Iria w dniu 13 października 1917 roku. Twierdzi się, że Cud ten był największym cudem po Zmartwychwstaniu Jezusa. Był piękny, cudowny w swoim kolorycie, ale też w pewnym momencie straszny i przerażający. Część piąta kończy się pasterskimi dzwoneczkami i melodią pasterskiej fujarki grającej „Ave Maria da Fatima”(nawiązanie do części I). 

Serdecznie zapraszamy na koncert.

afisz B1 10 lutego 2017 

Henryk Jan Botor

Kompozytor i organista, urodzony 16 marca 1960 w Tychach.

Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie: wychowanie muzyczne (dyplom w 1984), kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego (dyplom w 1989) oraz grę na organach w klasie Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem w 1989). Ponadto w 1988 pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii. W 1990 uczestniczył w Letniej Akademii Organowej w Haarlem w Holandii, gdzie kształcił się pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.

Jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. W 1997 nagrał płytę CD, na której uwiecznił brzmienie organów tyskich.

W 1997 zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Vox Basilicae Calissiensis” w Kaliszu za Litanię do Świętego Józefa na chór mieszany a cappella (1997), w 2002 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, w 2004 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” w Krakowie.

Jego utwory wykonywane były przez takie orkiestry, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia; orkiestry Filharmonii Krakowskiej i Filharmonii Śląskiej; miały wykonania w ramach wielu festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich.

Henryk Jan Botor pracuje jako organista w krakowskich kościołach, ponadto uczy improwizacji fortepianowej i organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij