[Sonya] Yoncheva dojrzała do wielkiej kariery… Jej głos ma brzmienie gęste i soczyste, barwę ciemną i pełną zarazem blasku. Artystka wybija się zwłaszcza w scenie zbiorowej pod koniec aktu III. To jedna z mocnych scen tej znakomitej inscenizacji: oto w obliczu posła z Wenecji i wobec tłumu mieszkańców Cypru Otello oskarża Desdemonę o niewierność, i – szarpiąc ją za włosy – przewraca na ziemię. Ona zaś, załamana i upokorzona, broni się w słowach pełnych bólu i udręki. Głos śpiewaczki góruje tutaj nad brzmieniem chóru, dowodząc słuchaczom, iż ta słodka i kochająca małżonka ma w sobie również dosyć siły charakteru. A który jeszcze sopran w dzisiejszych czasach potrafiłby tak pięknie zaśpiewać „Pieśń o wierzbie” i „Ave Maria”?
„The New York Times”
Poważny i sugestywny spektakl, przygotowany z przepychem godnym Met… Dyrygent Yannick Nézet-Séguin prowadził wykonanie z perfekcją. Sceny gwałtowne wypunktowywał mocno, scenę Desdemony z aktu IV ukształtował z wielkim wyczuciem (osiągając idealną równowagę między akcją a muzyką), zaś orkiestra pod jego batutą grała jak natchniona.
„Financial Times”
Yoncheva jest aktorką z charyzmą, jej twarz w przejrzysty sposób odbija emocje. Przede wszystkim jednak charakter przedstawianej postaci artystka wyraża głosem. Wielkość sztuki Verdiego polega na zmienności. Nie chodzi tu jedynie o nieskazitelne wykonanie tej czy innej arii, lecz o proces nakładania się kolejnych, kontrastujących warstw opowieści. Pod tym względem solowa scena Desdemony, wraz z „Pieśnią o wierzbie” oraz „Ave Maria”, kiedy to bohaterka szykuje się na śmierć – stała się w interpretacji Yonchevej prawdziwym tour de force w sztuce niuansów.
„New Yorker”
Przekonujące i subtelne odczytanie partytury Verdiego, w którym ani przez chwilę nie giną z pola widzenia zarówno fabularne jak i emocjonalne wątki opowieści, przy jednoczesnym wydobyciu całej głębi tej pięknej i zmiennej muzyki, utkanej ze świateł i cieni.
„Washington Post”
„Otello” Giuseppe Verdiego to opera w czterech aktach,która miała swoją premierę 5 lutego 1887 roku w mediolańskiej La Scali. W oryginale rzecz dzieje się na Cyprze u schyłku XV wieku. W obecnej inscenizacji akcja została przeniesiona na koniec wieku XIX. Premiera niniejszego przedstawienia miała miejsce w The Metropolitan Opera w dniu 21 września 2015 roku.
Obsada niedzielnego przedstawienia w MET: Sonya Yoncheva jako Desdemona, Aleksandrs Antoņenko jako Otello, Dimitri Pittas jako Kasjo, Željko Lučić jako Jago, Günther Groissböck jako Lodowiko, soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera, Yannick Nézet-Séguin dyrygent .Realizatorzy: Bartlett Sher reżyseria, Es Devlin scenografia, Catherine Zuber kostiumy,
Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa).
Zapraszamy na retransmisję opery w niedzielę 18 października, o godz.17.00 – sala koncertowa Filharmonii.
Scena zbiorowa z „Otella” Verdiego w Metropolitan Opera – fot. Ken Hovard/Metropolitan Opera