aktualności

Sprzedaż Voucherów dla firm

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Melomanów, wprowadzamy do sprzedaży vouchery (oprócz kart podarunkowych). Ofertę kierujemy przede wszystkim do firm i organizacji. Regulamin Więcej informacji uzyskacie Państwo w kasie biletowej: kasa czynna pn.-pt. w godzinach od 10.00 do 17.00oraz na godzinę przed koncertem, tel. 89 527 23 02, e-mail: bilety@filharmonia.olsztyn.pl .

Recital fortepianowy 2 LUTEGO – ODWOŁANY

Szanowni Państwo, Z przyczyn niezależnych od Filharmonii Recital fortepianowy zostaje odwołany. Warmińsko-Mazurska Filharmonia w Olsztynie będzie dokonywała zwrotów pieniędzy za zakupione bilety na powyższy koncert na następujących zasadach: – za bilety zakupione za pomocą strony internetowej zwroty zostaną dokonane automatycznie; – za bilety zakupione w kasie biletowej zwroty będą dokonywaneod 22 stycznia 2024 r. do 29.02.2024 r., w kasie biletowej Filharmonii. Kasa czynna pn.-pt. w godzinach od 10.00 […]

Przesłuchania – II skrzypce

Szanowani Państwo, Z przyjemnością informuję iż Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie ogłasza konkurs na stanowisko muzyka orkiestrowego tutti – SKRZYPCE II. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. 1. Stosowne podanie wraz z życiorysem artystycznym oraz klauzulą RODO (w załączniku) należy złożyć do dnia 23 lutego 2024 r. na adres: inspektor@filharmonia.olsztyn.pl bądź pocztą tradycyjną […]

Głos z Litwy

Mówi profesor Juozas Domarkas, który w najbliższy piątek (9.10.) poprowadzi naszą orkiestrę.

Jest Pan dyrygentem i pedagogiem, Pana brat Stasys również jest dyrygentem, zaś drugi brat, Eligijus – reżyserem w teatrach muzycznych. Tak więc Pańska rodzina jest mocno związana z życiem artystycznym na Litwie. Co z tamtejszych wydarzeń muzycznych, festiwali, rekomendowałby Pan słuchaczom z Polski?

Na Litwie, jak i w każdym kraju współczesnej Europy, mamy dużo różnych imprez i festiwali. Polecić chciałbym „Festiwal Wileński”, organizowany co roku w czerwcu, w którym biorą udział wybitne zespoły symfoniczne oraz mniejsze zespoły instrumentalne, a czasem też oryginalne, egzotyczne zespoły z różnych, nawet dalekich krajów świata. Wymienię także Festiwal Muzyki Współczesnej „Gaida” („Nuta”) w Wilnie, gdzie prezentowana jest wyłącznie muzyka najnowsza z całego świata, w tym również muzyka autorów polskich. Zwykle odbywa się ten festiwal w październiku. Warto jeszcze wspomnieć o „Festiwalu Michała Ogińskiego“ w miejscowości Plungė na Żmudzi, w pięknym pałacu rodu Ogińskich, gdzie swego czasu uczył się kompozytor i malarz Mikalojus K. Čiurlionis. Ten festiwal odbywa się corocznie we wrześniu.
A mamy jeszcze mnóstwo innych wydarzeń muzycznych, godnych uwagi…

Jest Pan ambasadorem muzyki litewskiej w świecie, upowszechnia ją Pan na swoich koncertach i w postaci nagrań. Zrobił Pan szczególnie wiele dla wybitnego kompozytora i malarza jakim był wspomniany Čiurlionis, żyjący na przełomie XIX i XX wieku, zwany czasem ojcem współczesnej muzyki litewskiej.

Trzeba powiedzieć, że M K. Čiurlionis był przede wszystkim bardzo zdolnym malarzem. Ze względu na to, że żył krótko – tylko 36 lat – utworów muzycznych zostawił niewiele. A dzisiaj muzykę na Litwie tworzy wielu utalentowanych kompozytorów, niektórzy są już dobrze znani w Polsce.

Čiurlionis przez kilka lat mieszkał również w Polsce, studiując malarstwo w Warszawie, i miał tam wielu przyjaciół. Dziś mógłby być symbolem bliskich związków artystycznych między dwoma krajami. Zaś Pan otrzymał w roku 2006 Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za swój wkład w dziedzinę współpracy kulturalnej naszych krajów. Wielu muzyków polskich koncertowało na Litwie na Pana zaproszenie. W swojej klasie dyrygentury miał Pan również wielu studentów z Polski. Jak Pan ocenia dalsze perspektywy tej współpracy?

Polskich artystów na Litwie gościło bardzo wielu. Mile wspominam najstarszych z nich – Andrzeja Markowskiego, Witolda Małcużyńskiego, Halinę Czerny-Stefańską, Karola Stryję i innych. Ja sam po raz pierwszy dyrygowałem w Polsce w roku 1968, we Wrocławiu. A ile razy od tamtego czasu do dziś pracowałem z polskimi orkiestrami, czy brałem udział w pracach jury konkursów dyrygenckich – tego już nie zliczę. Sądzę, że stosunki kulturalne między Litwą a Polską są na jak najlepszej drodze.

Mówiąc o Pana uczniach, chciałoby się też zapytać o Pana własne czasy studenckie, o Pana nauczycieli. Studiował Pan dyrygenturę u sławnego profesora Ilii Musina. Miał Pan także okazję brać lekcje u legendarnego dyrygenta Igora Markiewicza…

Miałem szczęście, że mogłem studiować u takich wybitnych pedagogów jak Ilja Musin i Igor Markiewicz. Obydwaj wymagali od swoich uczniów ogromnej pracy, dyscypliny twórczej, odpowiedzialności wobec orkiestry i wobec partytury. Uczyli również szanować i kochać ludzi.

[#Beginning of Shooting Data Section] Nikon D100 Focal Length: 200mm Optimize Image: Color Mode: Mode I (sRGB) Noise Reduction: OFF 2005/11/07 21:32:08.8 Exposure Mode: Manual White Balance: Incandescent +2 Tone Comp: Auto RAW (12-bit) Metering Mode: Center-Weighted AF Mode: AF-S Hue Adjustment: 0° Image Size: Large (3008 x 2000) 1/60 sec - F/4 Flash Sync Mode: Not Attached Saturation: Exposure Comp.: 0 EV Sharpening: High Lens: 80-200mm F/2.8 D Sensitivity: ISO 800 Image Comment: Photo by Mikhail Rashkovsky [#End of Shooting Data Section]

Rozmawiał: Tadeusz Szyłłejko

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij