Repertuar

3 lutego 2017

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Koncert symfoniczny

Koncert symfoniczny
Przemysław Fiugajski – dyrygent
Aleksandra Zamojska – sopran*
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Program:
Joseph Haydn – Berenice, che fai? (Kantata Scena di Berenice )
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan 62
Ludwig van Beethoven – Ah, perfido!
Franz Schubert – IV Symfonia c-moll Tragiczna
Adagio molto.
Allegro vivace
Andante
Menuet
Allegro vivace
Allegro

 

*Uwaga – z powodu choroby w koncercie nie wystąpi Pani Olga Pasiecznik. Jako solistkę usłyszymy tego wieczoru  znakomitą sopranistkę – Panią Aleksandrę Zamojską. Za zmianę serdecznie przepraszamy! Dziękując Pani Aleksandrze Zamojskiej za podjęcie się nagłego zastępstwa, przybliżmy Jej sylwetkę artystyczną.


Aleksandra Zamojska
otrzymała wykształcenie w PSM w Kielcach w klasie skrzypiec i śpiewu, Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Zdzisławy Donat, a następnie w salzburskim Mozarteum. Jeszcze jako studentka AM w Krakowie pracowała w Operze Kameralnej w Warszawie wykonując głównie muzykę polskiego baroku i dzieła Monteverdiego.   Wielokrotnie nagradzana  m.in. na konkursach: im. Lucii Popp w Bratysławie, w Dusznikach-Zdroju; im. Ady Sari w Nowym Sączu; w Schwetzingen.  Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1991-1998 jak również Ministerstwa Austrii 1999-2001. W 2011 w Wiedniu została uhonorowana nagrodą „ Złotej Sowy“ za działalność artystyczną  upowszechniającą kulturę  polską za granica.

Swą działalność artystyczną rozpoczęła w Theatre des Champs-Èlysses w Paryżu jako Królowa Nocy i w Montpellier jako Pamina (Marc Minkowski). Następnie na zaproszenie Gerarda Mortier wzięła udział w projekcie „Wolf”  w reżyserii Alaina Platel wraz z Klangforum Wien;  z tym spektaklem odbyła tournee po Europie.   W 2002 roku pod dyrekcją Minkowskiego w Montpellier  śpiewała  w „Chrystusie na Górze Oliwnej” Beethovena,  a podczas festiwalu Ruhrtriennale w „Drabinie Jakubowej” Schönberga pod batutą Kenta Nagano.  W roku 2004 zadebiutowała w „Kawalerze srebrnej róży“ na Festiwalu w Salzburgu, a w 2006 (podczas roku mozartowskiego) jako Madame Herz ( „Dyrektor teatru”) i Bastienne („Bastienne i Bastien”). Brała udział w przedstawieniach Opery Bastille i Garnier jako:  Xenia w „Borysie Godunowie” Musorgskiego (reż. Francesca Zambello); Ninetta w „Miłości do trzech pomarańczy” Prokofiewa (rez. Gilbert Deflo); Amor w „Orfeuszu i Euridice” Glucka (reż.Pina Bausch); Zerlina w „Don Giovannim” Mozarta (reż. Michael Haneke), Gianetta w „Napoju miłosnym” Donizettiego (rez.Laurent Pelly). Śpiewała także w Aachen i Freiburgu; wcielając się w role Aspasji w operze „Mitridate ,re di Ponto” i Giunii w „Lucio Silla” Mozarta.

Repertuar koncertowy Aleksandra Zamojskiej obejmuje liczne kompozycje od baroku do współczesności.
Jest solistką katedry w Salzburgu oraz współpracuje z archiwum Michaela Haydna- często wykonuje nowo odkryte dzieła kompozytorów  tworzących tu w okresie baroku pod kierunkiem  edytującego ich kapelmistrza Klasztoru Św. Piotra. Interpretowała partie sopranowe napisane specjalnie dla niej: w 2007 w Madrycie w spektaklu „Zangezi”  Hectorra Parra; a w 2008 roku  z Ensemble Orchestral de Paris – w  oratorium „Et iterum venturus est”  Petera Bannistera. Od roku 2009 współpraca z Martinem Haselböckiem i Wiener Akademie umożliwiła  Zamojskiej udział w wielu koncertach i spektaklach: “Jas i Małgosia” Humperdincka ; „Stabat Mater” Haydna, msza G-Dur  Schuberta (tournee w Południowej Ameryce); „Weinachts-Oratorum“ Bacha oraz kantaty Händla na Festiwalach w Grafeneg, St. Pölten, Wiener Konzerthaus. Wraz z Haselböckiem i aktorem Johnem Malkovich odbywała tournee z wyjątkowym spektaklem „The infernal Comedy”, które zostało również zarejestrowane na dvd i cd.

W roku 2010 odtwarzała jedyna rolę żeńską w światowej premierze opery „Koukourgi”, Cherubiniego w Klagenfurcie (mikrofilm partytury znaleziony został w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie). Z Bamberger Symphoniker pod dyrekcja Stefana Vladara wykonała cykl pieśni „Chantefleurs et Chantefables”  W. Lutosławskiego transmitowane w Bayrischen Rundfunk. Rok 2011 rozpoczęła Koncertem Noworocznym w Salzburgu z „Carmina burana” Orffa, następnie  koncertowała  w Paryżu  pod dyrekcja Paula McCreesh.

Wraz z zespołem Pandolfis Consort Wien, wzięła udział w eksperymentalnym wykonaniu „Pasji wg. św.Jana  Bacha, transmitowanym na żywo w Radio Ö1.

W maju 2011 podczas festiwalu w Herrenhausen  wystąpiła w przygotowanym dla niej  performance-monodramie  „Semele” Händla z kostiumami Vivienne Westwood w reżyserii Ludgera Engels i Kaleidoscop Ensemble. Spektakl został zaprezentowany na Sydney Festival   oraz Tongyeong TIMF (Korea). W Maribor  pod dyrekcją Richarda Tognetti brała udział w spektakl audiowizualnym z dziełami Arvo Pärta i Mortona Feldmann.

W latach 2011-13 Aleksandra Zamojska zaangażowana była jako solistka w teatrze we Freiburgu. Wykonywała tam role Paminy w “Czarodziejskim flecie“ , Gildy w „Rigoletto“, Almireny w „Rinaldo“ , sopranowa partie w „Królu Arturze“ Purcell , jak i Jenny w „Mahagonny“ Kurta Weila.

W roku 2013 nagłe zastępstwo doprowadziło Zamojska do Festiwalu Händla w Göttingen , gdzie pod dyrekcja Laurence Cumming odtwarzała partie Laodice w „Siroe, kröl Persji“ (ostatnio ukazało się w sprzedaży nagranie cd).

W roku 2014, zaproszona została przez młodego reżysera austriackiego, Rudolfa Frey, oraz Wolfganga Katschner (szefa berlińskiego zespołu Lautten Compagney) do odtworzenia partii Iphigenii w „Iphigenia auf Tauride“ Tomasa Traetty, zwanego włoskim Gluckiem. Było to pierwsze wykonanie tej opery od 300 lat , odbyło się na barokowym festiwalu Winter in Schwetzingen. Iphigenia została powtórzona latem 2014 roku w Erlangen na Gluckfestspiele . Również na Gluckfestspiele Zamojska interpretowała role Heleny w „Paride et Helena“ Glucka. Dzięki prezentacji tych obu  wyjątkowo trudnych  partii i tak bardzo różnych od siebie, została zaproszona do udziału w przyszłej edycji Gluckfestspiele.

W październiku 2014 zaprezentowała się w  „La voix humaine“ Poulenca w reżyserii Karstena Bohn. Ta produkcja zapoczątkowała współpracę w ramach Theatergruppe Eigenregie.

W latach 2015-16 brała udział w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie (Angelica w „Orlando“ Händla), Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdrój, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Obecnie przygotowuje partie Susanny w operze “ Santa Susanna“ Paula Hindemitha.

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij