3 lutego 2017
piątek
godz. 19:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert symfoniczny
Koncert symfoniczny
Przemysław Fiugajski – dyrygent
Aleksandra Zamojska – sopran*
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Program:
Joseph Haydn – Berenice, che fai? (Kantata Scena di Berenice )
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan 62
Ludwig van Beethoven – Ah, perfido!
Franz Schubert – IV Symfonia c-moll Tragiczna
Adagio molto.
Allegro vivace
Andante
Menuet
Allegro vivace
Allegro
*Uwaga – z powodu choroby w koncercie nie wystąpi Pani Olga Pasiecznik. Jako solistkę usłyszymy tego wieczoru znakomitą sopranistkę – Panią Aleksandrę Zamojską. Za zmianę serdecznie przepraszamy! Dziękując Pani Aleksandrze Zamojskiej za podjęcie się nagłego zastępstwa, przybliżmy Jej sylwetkę artystyczną.
Aleksandra Zamojska otrzymała wykształcenie w PSM w Kielcach w klasie skrzypiec i śpiewu, Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Zdzisławy Donat, a następnie w salzburskim Mozarteum. Jeszcze jako studentka AM w Krakowie pracowała w Operze Kameralnej w Warszawie wykonując głównie muzykę polskiego baroku i dzieła Monteverdiego. Wielokrotnie nagradzana m.in. na konkursach: im. Lucii Popp w Bratysławie, w Dusznikach-Zdroju; im. Ady Sari w Nowym Sączu; w Schwetzingen. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1991-1998 jak również Ministerstwa Austrii 1999-2001. W 2011 w Wiedniu została uhonorowana nagrodą „ Złotej Sowy“ za działalność artystyczną upowszechniającą kulturę polską za granica.
Swą działalność artystyczną rozpoczęła w Theatre des Champs-Èlysses w Paryżu jako Królowa Nocy i w Montpellier jako Pamina (Marc Minkowski). Następnie na zaproszenie Gerarda Mortier wzięła udział w projekcie „Wolf” w reżyserii Alaina Platel wraz z Klangforum Wien; z tym spektaklem odbyła tournee po Europie. W 2002 roku pod dyrekcją Minkowskiego w Montpellier śpiewała w „Chrystusie na Górze Oliwnej” Beethovena, a podczas festiwalu Ruhrtriennale w „Drabinie Jakubowej” Schönberga pod batutą Kenta Nagano. W roku 2004 zadebiutowała w „Kawalerze srebrnej róży“ na Festiwalu w Salzburgu, a w 2006 (podczas roku mozartowskiego) jako Madame Herz ( „Dyrektor teatru”) i Bastienne („Bastienne i Bastien”). Brała udział w przedstawieniach Opery Bastille i Garnier jako: Xenia w „Borysie Godunowie” Musorgskiego (reż. Francesca Zambello); Ninetta w „Miłości do trzech pomarańczy” Prokofiewa (rez. Gilbert Deflo); Amor w „Orfeuszu i Euridice” Glucka (reż.Pina Bausch); Zerlina w „Don Giovannim” Mozarta (reż. Michael Haneke), Gianetta w „Napoju miłosnym” Donizettiego (rez.Laurent Pelly). Śpiewała także w Aachen i Freiburgu; wcielając się w role Aspasji w operze „Mitridate ,re di Ponto” i Giunii w „Lucio Silla” Mozarta.
Repertuar koncertowy Aleksandra Zamojskiej obejmuje liczne kompozycje od baroku do współczesności.
Jest solistką katedry w Salzburgu oraz współpracuje z archiwum Michaela Haydna- często wykonuje nowo odkryte dzieła kompozytorów tworzących tu w okresie baroku pod kierunkiem edytującego ich kapelmistrza Klasztoru Św. Piotra. Interpretowała partie sopranowe napisane specjalnie dla niej: w 2007 w Madrycie w spektaklu „Zangezi” Hectorra Parra; a w 2008 roku z Ensemble Orchestral de Paris – w oratorium „Et iterum venturus est” Petera Bannistera. Od roku 2009 współpraca z Martinem Haselböckiem i Wiener Akademie umożliwiła Zamojskiej udział w wielu koncertach i spektaklach: “Jas i Małgosia” Humperdincka ; „Stabat Mater” Haydna, msza G-Dur Schuberta (tournee w Południowej Ameryce); „Weinachts-Oratorum“ Bacha oraz kantaty Händla na Festiwalach w Grafeneg, St. Pölten, Wiener Konzerthaus. Wraz z Haselböckiem i aktorem Johnem Malkovich odbywała tournee z wyjątkowym spektaklem „The infernal Comedy”, które zostało również zarejestrowane na dvd i cd.
W roku 2010 odtwarzała jedyna rolę żeńską w światowej premierze opery „Koukourgi”, Cherubiniego w Klagenfurcie (mikrofilm partytury znaleziony został w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie). Z Bamberger Symphoniker pod dyrekcja Stefana Vladara wykonała cykl pieśni „Chantefleurs et Chantefables” W. Lutosławskiego transmitowane w Bayrischen Rundfunk. Rok 2011 rozpoczęła Koncertem Noworocznym w Salzburgu z „Carmina burana” Orffa, następnie koncertowała w Paryżu pod dyrekcja Paula McCreesh.
Wraz z zespołem Pandolfis Consort Wien, wzięła udział w eksperymentalnym wykonaniu „Pasji wg. św.Jana Bacha, transmitowanym na żywo w Radio Ö1.
W maju 2011 podczas festiwalu w Herrenhausen wystąpiła w przygotowanym dla niej performance-monodramie „Semele” Händla z kostiumami Vivienne Westwood w reżyserii Ludgera Engels i Kaleidoscop Ensemble. Spektakl został zaprezentowany na Sydney Festival oraz Tongyeong TIMF (Korea). W Maribor pod dyrekcją Richarda Tognetti brała udział w spektakl audiowizualnym z dziełami Arvo Pärta i Mortona Feldmann.
W latach 2011-13 Aleksandra Zamojska zaangażowana była jako solistka w teatrze we Freiburgu. Wykonywała tam role Paminy w “Czarodziejskim flecie“ , Gildy w „Rigoletto“, Almireny w „Rinaldo“ , sopranowa partie w „Królu Arturze“ Purcell , jak i Jenny w „Mahagonny“ Kurta Weila.
W roku 2013 nagłe zastępstwo doprowadziło Zamojska do Festiwalu Händla w Göttingen , gdzie pod dyrekcja Laurence Cumming odtwarzała partie Laodice w „Siroe, kröl Persji“ (ostatnio ukazało się w sprzedaży nagranie cd).
W roku 2014, zaproszona została przez młodego reżysera austriackiego, Rudolfa Frey, oraz Wolfganga Katschner (szefa berlińskiego zespołu Lautten Compagney) do odtworzenia partii Iphigenii w „Iphigenia auf Tauride“ Tomasa Traetty, zwanego włoskim Gluckiem. Było to pierwsze wykonanie tej opery od 300 lat , odbyło się na barokowym festiwalu Winter in Schwetzingen. Iphigenia została powtórzona latem 2014 roku w Erlangen na Gluckfestspiele . Również na Gluckfestspiele Zamojska interpretowała role Heleny w „Paride et Helena“ Glucka. Dzięki prezentacji tych obu wyjątkowo trudnych partii i tak bardzo różnych od siebie, została zaproszona do udziału w przyszłej edycji Gluckfestspiele.
W październiku 2014 zaprezentowała się w „La voix humaine“ Poulenca w reżyserii Karstena Bohn. Ta produkcja zapoczątkowała współpracę w ramach Theatergruppe Eigenregie.
W latach 2015-16 brała udział w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie (Angelica w „Orlando“ Händla), Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdrój, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Obecnie przygotowuje partie Susanny w operze “ Santa Susanna“ Paula Hindemitha.